آزمون منطق-میان ترم (استادیزدان بخش)
آذر96
دانشگاه فردوسی مشهد،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
1- سه مورد از نظرات مطرح شده در رابطه با تعریف علم را بیان کنید. 2- از عبارت (الفکرُ ترتیبُ امورٍ معلومه للتأدی الی مجهولِ) درتعریف فکر چه نکاتی برداشت می شود، بنویسید. 3- قیاس(اسود هموزن افعل است/هرهموزن افعلی صفت تفضیلی است/ اسود صفت تفضیلی است) آیا منتج است یا عقیم؟ در صورت عقیم بودن ایراد آن را توضیح دهید. 4- اقسام دلالت لفظ برمعنی را باذکر مثال توضیح دهید. در پرسش های چهارگزینه ای ذیل گزینه صحیح تر رامشخص نمایید. 5- کدام گزینه در رابطه با احراق نسبت به آتش صحیح است؟ الف- لازم وجود خارجی ب- لازم وجود ذهنی پ- لازم وجود ماهیت ت- لازم وجود شناختی 6- کدام گزینه در رابطه با کلمه «عبدالله» درصورتی که مراد از آن بنده خداباشد، صحیح است؟ الف- مرکب ب- مفرد پ- قول ت- مؤلف 7- کدام گزینه در رابطه با« پسردانا » صحیح است؟ الف- مرکب وصفی ب- مرکب تام پ- مرکب تام خبری ت- مرکب ناقص غیر تقییدی 8- کدام گزینه از مهم ترین موارد«رؤوس ثمانیه» نیست؟ الف- تعریف علم ب- موضوع علم پ- ابواب علم ت- اقسام علم 9- کدام گزینه در رابطه با علم ذات احدیت نسبت به موجودات صحیح است؟ الف- علم حصولی ب- علم اکتسابی پ- علم غیرمستقیم ت- علم حضوری 10- کدام گزینه دررابطه با تصدیق صحیح نیست؟ |
الف- ادراک وقوع یا لاوقوع ب- ایقاع نسبت یا عدم ایقاع
پ- اذعان به وقوع نسبت یا عدم وقوع آن ت- امکان وقوع یا عدم ایقاع