پیشنهادوانتقاد

چاپ

دوست عزیزی( باتشکرازایشان )اینطوری پیام داده اند:

(با سلام خدمت استاد عزیز.استاد انصافا ....... خوبه .

 اما یک پیشنهاد دارم براتون خیلی طبق سرفصل درس نمیدید مثلا من با شما درس تاریخ اسلام داشتم مطالبی رو فرمودید سر کلاس که زیاد ربطی به تاریخ اسلام نداشت اگه طبق کتاب درس میدادید دانشجویان خیلی چیزهای بهتری یاد میگرفتند . اگه امکان داره جوابم رو خیلی زود بدید توی همین صفحه اول . ببخشید جسارت کردم)

پاسخ خلاصه وپراکنده به انتقاد شما:

*همانطوریکه می دانیدتاریخ باتاریخ تحلیلی تفاوت دارد به حافظه سپردن برخی از جزئیات حوادث ومکانها واشخاص ........ (و طبیعتا بسرعت فراموش کردن آنها)بدون رسیدن به یک درک کلی استنباطی وعقلی انسان رابه یادکودکانی می اندازد که مثلا اشعارعرفانی حافظ رابخوبی حفظ کرده ومی خوانند بدون درک معانی بلندآن اشعار. 

*بنظربنده پرداختن به یک کتاب خاص پایین آوردن شأن دانشجواست ولی رعایت سرفصل ها لازم است البته تاریخ وفرهنگ اسلامی درسه سرفصل جداگانه تدریس وارائه می شود

*بنظربنده یادگرفتن تاریخ اسلام زمانی بیشترین ثمر رادارد که تاریخ رابعنوان یک حرکت مستمربدانیم وبتوانیم تشخیص دهیم اکنون درکدام مرحله حرکت تمدن اسلامی قرار داریم تابتوانیم باتوجه به این شناخت عمکرد لازم راانجام دهیم 

*پرداختن به فلسفه تاریخ بطوراجمال لازم است

*درهیچ سرفصلی برای پاسخ به شبهات وسئوالات روز عنوانی آورده نشده است وآیامی توان بااین استناد پاسخگویی به این شبهات و.....رارهاکرد

*علم وشناخت امروزه به معنی حفظ کردن وبازگوکردن نیست لذا اگرنتوانیم یادگیری تاریخ اسلام رابه زندگی خودمان پیونددهیم ونسبت به نقش اجتماعی خودمان درجامعه جهانی بویژه باحرکت عظیم بیداری اسلامی آگاهی پیداکنیم درواقع فقط چیزهایی رادرذهن خودحفظ کرده ایم وهیچ.....  

 *البته امانتداری ایجاب می کرد که بیان لطف وتعریف شماذکرشودهرچند درواقع بنده شایسته آن نباشم ولی بعلت.........آنرابیان نکردم