آزمون اخلاق اسلامی- خرداد 88
1-عبارت (علم به شناخت صفات خوب و بد و شناخت مصاديق آن و شيوه تحصيل یادوری از آن دو) تعریف کدام گزینه است ؟
الف: فلسفه اخلاق ب : علم اخلاق ج: تدبیرمنزل د:اخلاق عملی
2 - «پرورش دادن استعداد هاي شي » و « موضوع علم اخلاق » بترتیب در کدام گزينه ذکرشده است؟
الف : تربيت - نفس انساني ب : تعليم – تحقق کمال
ج : تعلیم – نفس انسانی د : تربیت - تحقق كمال
3- میل به آسایش » و « زیبایی دوستی » بترتيب ازكدام گروه ارزشهاي مورد تمايل انسان مي باشند؟
الف: عاطفي - اقتصادی ب: زيستي – هنری
ج: عقلاني - عاطفی د: اجتماعي - عقلانی
4- با گزينه مناسب تكميل كنيد: « اخلاق فیلسوفانه اخلاقي است كه ازاعتدال و.......... ودوري از افراط و تفريط صحبت مي كندوچگونگي اعتدال قوارا مورد بحث قرار مي دهد»
الف: علیت ب: حدوسط ج: مساوات د: فضیلت
5- كدام گزينه از شاخصهاي اصلي روش اخلاقي مطلوب نمي باشد؟
الف: ارائه نظام جامع اخلاقي – تأكيدبر مطابقت واستخراج اصول اخلاقی از شرع
ب: توجه به اصل آزادی اخلاقی انسان – توجه به روش اخلاقي مطلوب
ج: توجه به وضعيت مخاطبان در بكاربستن دستورهاي اخلاقي – سعي در استخراج فروع اخلاقي
د: تبيين ديدگاه اسلام در حوزه هاي رفتاري – ارائه تفسيري معتدل وهماهنگ از مفاهيم اخلاقي
6- كدام گزينه بترتيب بيان كننده نوع ارزش در « آسایش وراحت بودن » و « داشتن خانه »
مي باشد؟
الف: ابزاري - ذاتي ب: ذاتي - ابزاري ج: ذاتي- ذاتي د: ابزاري - ابزاري
7- كدام گزينه اشاره به عقاید گروهی دارد که معتقدند اگر خداوندیزیدراهم به بهشت ببرد عین عدالت است؟
الف : امامیه ب: معتزله ج: اشاعره د: متکلمین
8- كدام گروه معتقدند:« اتفاق نظرها در باره ارزش يك چيزمربوط به جنبه خارجي آن واختلاف نظرها به جنبه ذهني آن باز مي گردد.»؟
الف: ذهن گرايان ب: عين گرايان ج: رابطه گرايان د: عمل گرايان
9- كدام گزينه مربوط به نسبيت گراياني است كه معتقدند: « فضيلت يا رذيلت بودن يك صفت يا رفتار، بستگي به وضعیت روحیات متغیر فرد مانند ذوق وسلیقه دارد؟
الف: نسبيت گرايي فرهنگي ب: نسبيت گرايي جامعه شناختي
ج: نسبيت گرايي روانشناختي د: نسبيت گرايي زيست شناختي
10- كدام گزينه از پيامدهاي ويرانگر« نسبيت گرايي اخلاقي » نمي باشد؟
الف: بي ثمري احكام اخلاقي ب: نا برابري خدمتكاران وخيانتكاران
ج: شكاكيت اخلاقي د: سلب مسئوليت
11- با گزينه مناسبتر تكميل كنيد: « درامورارزشی مابه..........اعتقادداریم ودرتزاحم
ارزشها معتقدیم در نهایت معیار ترجیح .......... است ؟
الف: نسبیت گرایی - فطرت ب: مطلق گرایی – آیات واحادیث
ج: نسبیت گرایی - آیات واحادیث د: مطلق گرایی - فطرت
12- با گزينه مناسبتر تكميل كنيد: «منظوراز.........عقیده به این امراست که اعمال صادرشده ازانسان بدون اختیار اواست..»
الف: جبر اخلاقي ب: جبر فلسفي ج: جبرحقوقي د: جبر روانشناختي
13- كدام گزينه ازموانع اصلی دستیابی به علم حقیقی نمي باشد؟
الف: شتابزدگی - تلاش کم ب: پیروی از حدس وگمان – تمایلات نفسانی
ج: تنبلی – تعصبهای بیجا د: عدم رعایت قواعد منطقی - تقلیدکورکورانه
14ـ عبارت (فراهم آوردن زمینه برای رشد و شکوفایی استعداد های ذهنی انسان) تعریف کدام گزینه است؟
الف ـ تعلیم ب ـ تربیت ج ـ اخلاق د ـ تهذیب
15 ـ کدام گزینه از اقوال مطرح شده در رابطه با ( منشأ صفات راسخ نفسانی) نمی باشد؟
الف ـ همنشین ب ـ ذات ج ـ وراثت د ـ اکتساب
16 ـ کدام گزینه بترتیب ، اولین وآخرین مرحله ازمراحل تهذیب مطابق کتاب چهل حدیث امام خمینی می باشد؟
الف ـ یقظه، تذکر ب ـ عزم، مشارطه ج ـ مراقبه، محاسبه د ـ تذکر، تفکر
17 ـ با گزینه مناسبتر تکمیل کنید:« هدفِ .......... تطبیق استدلالهاواصول اخلاقی درباره رفتارهای اخلاقی بادراولویت قراردادن معضلات وتعارضات اخلاقی وعمل نمودن است.»
الف ـ اخلاق هنجاری ب ـ اخلاق توصیفی ج ـ اخلاق کاربردی د ـ اخلاق نوین
18 ـ در آیه «قُلْ کلٌّ یَعمَل علی شاکِلَتِهِ» منظور از« شاکله» چیست؟
الف ـ عمل ب ـ نیت ج ـ شکل د ـ تکلیف
19 ـ کدام گزینه ازویژگیهای اخلاق عارفانه نمی باشد؟
الف ـ تکیه برسیروسلوک ب ـ استفاده از رمز وسمبل
ج ـ مبارزه بانفس د ـ تلاش برای تفسیرهستی
20 ـ کدام گزینه مهمترین تقسیم بندی درمورد عناصرلازم برای یک عمل خوب وارزشمند رابیان می کند؟
الف ـ عناصرفعلی – عناصرذهنی ب ـ عناصرفاعلی – عناصرفعلی
ج ـ عناصرفعلی – عناصرعینی د ـ عناصرفاعلی – عناصرسهوی
به دوسئوال ذیل بصورت تشریحی ومبسوط پاسخ دهید:
الف - آیا اخلاق مطلق است یا نسبی است ؟ باذکردودلیل توضیح دهید .
ب - چهارموردازشرایط پذیرش مسئولیت اخلاقی در فرد را نام برده وهریک را مختصراً توضیح دهید.
پاسخنامه پرسش های تستی
د |
ج |
ب |
الف |
شماره |
د |
ج |
ب |
الف |
شماره |
د |
ج |
ب |
الف |
شماره |
د |
ج |
ب |
الف |
شماره |
||
|
|
|
× |
16 |
|
|
× |
|
11 |
|
|
× |
|
6 |
|
|
× |
|
1 |
||
|
× |
|
|
17 |
|
|
× |
|
12 |
|
× |
|
|
7 |
|
|
|
× |
2 |
||
|
|
× |
|
18 |
|
|
|
× |
13 |
|
× |
|
|
8 |
|
|
× |
|
3 |
||
× |
|
|
|
19 |
|
|
|
× |
14 |
|
× |
|
|
9 |
|
|
× |
|
4 |
||
|
× |
|
|
20 |
|
|
|
× |
15 |
|
|
× |
|
10 |
|
× |
|
|
5 |
||
|
نمره كل
|
نمره تحقيق عملي |
نمره آزمون كتبي
|
تعداد پاسخ غلط |
تعداد پاسخ صحيح |
|
|||||||||||||||